top of page
  • תמונת הסופר/תיפעת אהרן

באיזה חיסון מדובר? (או: לעצור את עצירת-הרוחי)

אני קוראת אנתרופוסופיה כבר הרבה שנים, קוראת, לומדת וחוקרת.

לכן אני אוהבת להביא ציטוטים של ר׳ שטיינר, מי שהפיץ את ידע-האדם הזה לעולם בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

אך למעשה עוד הרבה קודם לכן נחשפתי, בזכות גדולה, לידע-אדם עמוק כזה, בתורות סוד אחרות; כי אמת היא אמת, גם כשהיא מתפתחת במשך אלפי שנים, המקור שלה הוא אותו מקור.

יחד עם זאת, הדרך בה ר׳ שטיינר מבקש להנגיש אמיתות רוחיות נצחיות היא הכי קרובה לשפה הנוכחית המודרנית-מערבית, ולכן אני מביאה מדבריו שוב ושוב.


לאחר הקדמה זו, הנה עוד כמה מדבריו, שנאמרו בשנת 1917 - לא להתבלבל - הם לא נאמרו בשנת 2022 וגם לא שנת 2021 שזה עתה הסתיימה; הם הובאו באוקטובר 1917 (מתוך הספר ״נפילת רוחות האופל״ בתרגום שוני תובל GA177):


״יגיע זמן - ואולי זה לא מאוד רחוק - שבו... אנשים יאמרו: ׳זהו מצב פתולוגי עבור אנשים אפילו לדבר במונחים של נפש ונשמה. אנשים ׳בריאים׳ ידברו על הגוף בלבד. זה ייחשב לסימן של מחלה אם מישהו יגיע לרעיון של משהו שדומה לנפש או לנשמה. אנשים שחושבים ככה ייחשבו לחולים ואתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שתימצא תרופה לשכמותם... הנפש תהפוך ללא-קיימת בעזרת סם. מתוך ׳נקודת מבט בריאה׳ ימציאו האנשים חיסון שישפיע על האורגניזם מוקדם ככל האפשר, עדיף מייד עם הלידה, כך שהגוף האנושי הזה לעולם לא יעלה על דעתו שיש נפש ונשמה.״ נכון שזה נשמע כל כך רבלנטי? כי גם אם חושבים היום במונחים של נפש, הם נזנחים קשות כפי שאנו עדים בשנתיים האחרונות, בהן מקדשים את הגוף בלבד; היכן נפשות בני האדם המאבדים פרנסתם? היכן התפרקות של משפחות בשל משברים רגשיים במערכות יחסים? מה עם הבדידות בכל חלקי האוכלוסייה, בגילאים שונים? ומה עם החרדה של הילדים ? מה עם אימת בני הנוער להיות מודרים והמוכנות לעשות הכל רק על מנת לקבל ׳אישור ירוק׳ שהם יכולים להיות חלק מהחבר׳ה? ועוד. והוא ממשיך: ״שתי הפילוסופיות של החיים תהיינה בניגוד גמור. תנועה אחת תצטרך לחשוב כיצד ניתן לפתח מושגים ורעיונות שיפגשו את המציאות של נפש ונשמה. האחרים, יורשיו של המטריאליזם המודרני, יחפשו את החיסון ש׳יבריא׳ את הגוף, כלומר, יהפוך את הקונסטיטוציה שלו לכזאת שהגוף הזה כבר לא ידבר שטויות כמו נפש ונשמה, אלא יאמץ השקפה ׳בריאה׳ לגבי הכוחות שחיים במכונות ובכימיה... רופאים מטריאליסטיים יתבקשו לגרש את הנפשות מתוך האנושות.״


והנה ההמשך, שאין אלא להשתאות למולו: ״כיום מחוסנים הגופים (הפיזיים - י׳א׳) נגד דבר זה ואחר; בעתיד, יחוסנו ילדים בעזרת חומר שבוודאי ניתן יהיה לייצר אותו, וזה יעשה אותם עמידים, כך שהם לא יפתחו נטיות טפשיות הקשורות לחיים רוחיים - ׳טפשיות׳ בעיני המטריאליסטים, כמובן.״


זוהי תחזיתו לעתיד של ר׳ שטיינר, לאור ראייתו כיצד כוחות החומר הולכים ומשתלטים על נפש ורוח האדם. נטיות אלו גילו עצמן בצורה הרעה והאכזרית מאוד במלחמת העולם השנייה, זמן קצר אחרי פטירתו, וכעת הן מתגלות בדרך אחרת, עקיפה ובשם בריאות הגוף, בניסיון להעמיד לפני הכל דבר אחד: היעדר-מחלה (לא כל שכן מוות).


מחלה היא תנועה. מחלה היא שלב של התפתחות, היא מהות טבעית בתוך תנועת הבריאות השלמה של אדם. יש אמצעים שחייבים להיות על מנת לרפא, והם אף כוללים חיסונים למיניהם כפי שכולנו מכירים עד היום; אמצעים אלו הם רבים ואף מתרחבים לתחומים שונים, כמו אלו המגיעים מחכמת המזרח העתיקה. אך לא מדובר על זה. מדובר על השמדה מוחלטת של תפיסת האדם כמהות שאיננה רק גוף פיזי.


תפיסה רחבה של האדם, כמהות של גוף, נפש ורגשות, וגם נשמה/רוח חיה/מודעות ערה - ובשלוש מילים: כמהות של לב, חמלה ואהבה - הולכת ונדחקת לחוגים מצומצמים בלבד.

לאדם, לכל אדם, יש בחירה להכיר עצמו ומתוך כך להחליט לאן הוא בוחר להשתייך.

ואם הוא כבר הפעיל בחירה כלשהי, אזי ברור שיש בו הרבה יותר מאשר גוף פיזי בלבד, ובזה הוכרע העניין.


51 צפיות0 תגובות
bottom of page