top of page
  • תמונת הסופר/תיפעת אהרן

המפגש עם אמיתות רוחיות (או - הכל לא יחזור להיות כשהיה)

״אם אמיתות רוחיות יובנו נכונה, ואם אנשים ילכו בעקבות קווי המחשבה המשמשים לפיתוח המושגים אשר עשויים לעשות את עולם הרוח נגיש להבנתנו, האנושיות שלהם תתחזק והם ילמדו את הדברים שצריכים להיות ידועים בזמן הנוכחי, למען הגאולה וההתפתחות הנוספת של האנושות. אנשים הלוקחים את האמיתות האלה לתוכם באופן הנכון, יגלו גם שהדחפים והאינסטינקטים שלהם נעשו יותר אציליים והורמו לרמה יותר גבוהה. על ידי עצם ההקשבה לאמיתות רוחיות, הם עוברים התפתחות לטובה.״

(ר׳ שטיינר, הרצאה מיום 1.10.1917).


*

המילה ״מושגים״ מתקשרת אצלנו בדרך כלל למילים מוכרות, מופשטות, אפילו ״מתות״, כי הן כוללות בתוכן כבר את כל מה שהגדרנו לגביהן בעבר על סמך התנסויות קודמות שלנו. אם אני חושבת על המושג ״חיבור״ אז הוא כבר יכלול את כל מה שהתנסיתי בו בהקשר זה בעבר.


בציטוט הנ״ל מדובר על מושגים אחרים, על מושגים הקשורים לאמיתות רוחיות. ואמיתות רוחיות, מטבען, הן מהות לא-ידועה ולא-מוכרת ולכן לא ניתן יהיה ״להכניס״ מושגים של אמיתות אלו לתוך מה שכבר מוכר אצלי.

כשאנו נחשפים לטקסטים רוחיים מתוך עמדה של פתיחות וחשיבה נכונה, אותה אנו מפתחים תוך כדי התהליך הזה, המושגים המתהווים בתוכנו הם חדשים, חיים ומחיים, ואכן בזכות זאת הנפש ה״רגילה״ שלנו מתעלה ומתפתחת להתבוננות רחבה על עצמנו, על זולתנו וסביבתנו, על העולם כולו.


זה קודם כל דורש שאנשים יתעניינו - מרצונם - במהות הרחבה יותר שבה הם חיים, ואשר ביומיום היא כה מובנת מאליה עבורם, עד שאינם עוצרים לשנייה אחת לחשוב עליה.

זה בדרך כלל משתנה כשיש קושי, מצוקה, כאב - ואז האדם פונה לחיפוש אחר מזור למצוקתו. סיבה אחרת היא שעמום, ובזה הסכנה היא שהחיפוש אחר אמיתות רוחיות מגיע מתוך מקום של סקרנות פשוטה גרידא, אפילו אינטרס אישי להפגת שעמום.

במצבים יותר מורכבים (כמו זה שמתרחש סביבנו בשנתיים האחרונות) החיפוש יכול להתחיל מתוך תחושת חוסר אונים על מנת להיאחז במשהו.


כל אלו טובים דיים בתור התחלה, אך אינם יכולים להיות הבסיס היחידי; נדרשת סקרנות הקשורה להכרה מודעת שהאדם הוא חלק ממשהו גדול ממנו. מתוך הכרה זו, כל אחת ואחד בדרכם, ימצאו את המקום המתאים להם על מנת לתת להכרה הזו לחיות בקירבם ולהניעם לפעולות חדשות.


אין דרך אחת לכך, לתנועה חדשה זו. אין דרך אחת. הדרכים הן רבות מאוד, והרי גם אמיתות-רוח מבקשות את החקירה האישית, הבדיקה דרך עצמי, השאלות שעוברות דרכי; הן אינן בבחינת ״כזה ראה וקדש״. ממש לא. זהו בדיוק השינוי - שהחשיפה אל האמת היא הזמנה לחבר אותה אל עצמי, וכך לאט לאט מתהווה ונברא חיבור בין האינדיבידואל, אני, לבין העולם, באמצעות אותה אמת רוחית שאני חוקרת.


אדם שיגלה למשל עניין ממשי, מעבר לסיפוק אינטרסים אישיים או סקרנות גרידא כאמור, בהכרה של אמיתות רוחיות - בהכרח ירגיש שעניין אמיתי זה משליך על חייו כולם, בהדרגה.

לכן חשוב לשים לב למניעים שמתוכם אנו ניגשים לפעילות ׳חדשה׳ כזו או אחרת, ללימוד חדש; זה בוודאי מתחיל על מנת להיטיב עם עצמנו, זה טבעי ואנושי; ובהמשך - אם נרצה - יכול להתפתח לעניין רחב יותר, עניין אמיתי שאנו בונים גם כלפי הסביבה והעולם.

בימים הנוכחיים אנו מרגישים שינוי - גם אם מתחת לפני השטח - ביחסים אנושיים. זו הזדמנות שיש בה כדי לעורר תנועה חדשה, הסתכלות חדשה בתוך עצמנו, וניתן להיעזר רבות באמיתות רוח, אם יש פתיחות ונכונות לכך. ישנן התארגנויות רבות סביב של התחדשות, של נכונות לשינוי ולבנייה חדשה, מתוך תקווה, מתוך הכרה שהעולם הישן שהכרנו הולך ונעלם, גם אם נדמה שהנה, תיכף, הכל ׳חוזר׳ להיות כמו שהיה.

השינוי המתרחש סביב מזה שנים רבות, ויוצא לאור בעיקר בשנתיים האחרונות, אינו כזה שאחריו הכל ׳יחזור להיות כשהיה׳. השינוי הזה הוא עצמו אחר, ולכן קמות תנועות שינוי חדשות.

זה מבורך, וכל אחד מאיתנו מוזמנ/ת להכיר באיזו מסגרת לנוע אל החדש, אל אמיתות רוח חדשות.



31 צפיות0 תגובות
bottom of page