top of page
  • תמונת הסופר/תיפעת אהרן

זמנים של סתירות - גם זה וגם זה (נכנסים לשנה אזרחית חדשה 2024)

כשאני חווה את הקושי להכיל את כל מה שקורה סביב, את כל אי-הוודאות, כן או לא המשך מלחמה, כן או לא מלחמה בצפון, את כל הכעסים והעלבונות בתוכי וסביבי, את כל הדיעות הסותרות המתרוצצות בפנים ובחוץ, את כל ׳משיכות החבל׳ בתוך המיינד, פעם לכאן ופעם לכאן; כשאני חווה את הבלבול, לא את הקושי, אלא את השאלה, מה עושים, איך יודעים, מה נכון ומה לא, האם לשתוק, האם לדבר, האם להכיל או להדוף; כשאני חווה את הכמיהה למשהו אחר, למצב אחר, ללהיות אחרת, לתקשורת אחרת, לעולם אחר; אז - אני עוצרת. זה לא קרה ברגע, שלמדתי לעצור. זה תהליך, ועד היום אני מלמדת את עצמי לעצור. ורק כך עצמי, בהדרגה, לומד לעצור :) אני חייבת לעזור לו. כי עצמי לא יודע לבד, הוא לא יכול היה ללמוד את זה מאף אחד ומאף אחת, כי רק אני יכולתי ללמד אותו זאת. והוא חיכה... זה לא קל, ובדהירה של 1000 קמ״ש במיינד - זה עוד יותר קשה. ויש ׳מיינדים׳ של אלף קמ״ש. יש גם דהירה אחרת, איטית יותר, תלוי בסיטואציה, תלוי בהרבה מרכיבים, בהרבה ׳סיפורים׳ שמשתוללים שם. העצירה הזו בעצם אומרת משהו לגבי ״גם וגם״, בשונה מ״או-או״; כשאומרים לילד קטן שהוא התנהג לא יפה ולכן כועסים על ההתנהגות שלו אבל אוהבים אותו - לוקח לו זמן, בדרך כלל, להבין את ההפרדה הזו. הרי הוא זה בדיוק גם ההתנהגות שלו. אין הפרדה ביניהם, מבחינתו. ולכן שם הוא מיד מרגיש שזה אותו דבר, וקשה לו להכיל את הסתירה הזו, כי הרי לא יכול להיות שאמא/אבא/דוד/סבתא גם אוהבים אותו וגם כועסים עליו. וזה באמת לא יכול להיות כך עבורו. זו לגמרי האמת עבור התודעה שלו. כשאנו מתבגרים, אם נרצה, יש סיכוי שהאני שלנו ילמד את העצמי שלנו, שזה אפשרי; שאפשר ׳גם וגם׳, גם לאהוב וגם לא להסכים; גם לפעמים לפגוע, וגם להתכוון לטוב; גם להכיל וגם לא להכיל בגבול מסוים; גם לקבל וגם להדוף; גם לאהוב וגם להגיד שלא אוהבים; גם לכעוס וגם לאהוב; גם לרצות ללמוד ממישהו וגם להרגיש מעין תחרות מולו; גם לקבל השראה וגם להתנגד; גם לדעת משהו ובו זמנית גם לא לדעת משהו (ולדעת שאתה לא יודע); גם להכיר את עצמך (או את האחר) בדברים מסוימים, וגם לטעות ביחס לעצמך (או ביחס לאחר) בדברים אחרים; גם לראות בעצמי את הטוב וגם את הרע; גם את החולשות וגם את החוזקות; גם פצעים פנימיים וגם ידיעות רוחניות גבוהות; גם את האחר כאויב וגם כאדם; גם בעד דיעה מסוימת וגם נגדה; וכך הלאה. זהו המסתורין החדש של הזמן - גם וגם. זה מצריך פיתוח רובד אחר של תודעה, רובד שיש בו את ה״גם וגם״, בשונה מהתודעה הרווחת של ״או-או״, שהוא זה שמוכר בעיקר, וגרם באיזשהו אופן לסוג של וודאות. מסיבות מורכבות של התפתחות התודעה האנושית, ממש כמו שילד מתפתח מ׳אני ילד טוב׳ או ׳אני ילד רע׳ ל׳אני אדם מורכב׳, כך גם האנושות עוברת תהליכי מקרו רחבים כאלו. זה עדיין מתרחש, זה די בחיתולים עדיין, וזה בתוך תהליך של התהוות, שייקח עוד כמה מאות שנים לפחות. ויחד עם זאת, זה מתחיל, וחשוב שנהיה ערים לזה.


כי המעבר ההדרגתי הזה מ״או-או״ ל״גם וגם״, הן ברמה האישית-פרסונלית, והן ברמה הכללית-אוניברסלית, הוא מעבר של התפתחות, והוא גם יוצר המון בלבול, ובכל פעם מחדש שומט את הבסיס מתחת לרגלי התודעה. זה מרחיב את קשיי התקשורת בין אנשים, זה סודק את התפיסות העמוקות והמוצקות שלנו, זה מגביר קונפליקטים, זה מלחיץ וזה לא כייף. אבל זה ככה.


ה״גם וגם״ מבקש משהו חדש: הוא מבקש את הנוכחות של משולש, במקום של קו. במקום קו עם שני קצוות (של ״או-או״), נכנס לתמונה המשולש של ״גם וגם״ ואיתו יחד הנווט שלהם. הדברים הם כל כך מורכבים, וקשה לשים את זה ב׳נוסחאות׳ או ב׳הצהרות׳ מופשטות. זו יריעה רחבה ומרתקת, מפה עם הרבה שבילים, כי האדם הוא אינסוף והבריאה היא אינסופית ואנו כולנו בתנועת ההתקדמות הזו, של ה׳גם וגם׳, בזמנים מאתגרים במיוחד, של שעת מלחמה קשה וכאוס סביב. בתקוות-הלב לכוחות להמשך הדרך.


 

למעוניינים בהרחבת ידע-אדם של מדע-הרוח האנתרופוסופי, הנה פרטים על קורסים העומדים להיפתח ביפו ב- 14.1.24, וערב חשיפה ללא עלות ב׳זום׳ ביום ראשון הקרוב, 7.1.24:


לימודי אנתרופוסופיה במשכנו החדש של בית חינוך רעות (אביב) ביפו   

שני קורסים מעמיקים וחווייתיים באנתרופוסופיה:

1) ציור ואומנות / לירז אלה וניצן אדר עוזרי

2) להיות אדם - משמעות והתפתחות בראי האנתרופוסופיה / יפעת אהרן

הלימודים יתקיימו בימי ראשון בין השעות 16:30-20:30 החל מתאריך 14/1/24

שלוחת יפו היא חלק ממכללת זומר לאנתרופוסופיה וחינוך ולדורף הפועלת לאורך 20 שנים.

ערב חשיפה בזום: יום ראשון 7/1/24 בין השעות 18:00-19:15

היכנסו ללינק לקרוא פרטים נוספים, להירשם כמתעניינים ולקבל לינק לערב החשיפה: https://forms.gle/emkacsPN2Tv2j8ir9

בואו לשמוע, מדובר על קורסים מיוחדים מאוד המוסיפים טעם ומשמעות ליום יום - בגדול!

מוזמנים לכתוב לשאלות והרחבות: סיגלה גולדפרב | 052-3256160 | seminar@waldorf.org.il


בתמונה: אגם כינרת בשבוע שעבר, בצד הדי ה׳בומים׳ של המלחמה



48 צפיות0 תגובות
bottom of page