top of page
  • תמונת הסופר/תיפעת אהרן

חושך ? - טור לחנוכה תשפ״ד, בצל המלחמה




וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ (קהלת, ב, י״ג).

זהו אחד הפסוקים היותר משמעותיים בספר קוהלת, ואחד מאלו שיותר נוגעים לליבי ולתודעתי.


זהו פסוק שובר ׳מוסכמות׳, תפיסות המושתתות על הסתכלות נכונה אך מצומצמת, לפיה ׳טוב׳ יותר להיות חכם מאשר ׳כסיל׳, ו׳טוב׳ יותר האור על פני החושך.


לפני התהייה שעולה באופן אוטומטי, ולפיה ׳הרי זה ברור שלהיות חכם ולהיות באור זה יותר טוב!!׳ - אני מציעה להתבונן לעומק בפסוק הזה, שנדרש בדרשות רבות במסורת היהודית; קודם כל יש את הראייה ויש את האני, ויש את הראייה של האני. באיזה אני מדובר? באני של התודעה, זה המתבונן על הנפש הרגשית והמורכבת, שיש בו כוחות החלטה, שיקול דעת, עצירה, נשימה, היעדר-אמוציות, יכולת שקילה ובדיקה, ואולי אף בחירה.


וקוהלת אומר לנו: כשהאני המודע מסתכל, בוחן, ובעיקר רואה - ואין הכוונה בהכרח לראייה ׳רגילה׳, אלא לראייה שיש בה משהו מן התמונה הרחבה, פרספקטיבה של הכרה תודעתית התפתחותית חדשה - שם, כשהאני הזה רואה, הוא רואה מעבר לתפיסות המצומצמות, הוא רואה משהו הרבה יותר רחב.


הוא רואה, שחכמה המגיעה מן הסכלות, יש לה יתרון; יתרון, כך אנו מבינים, על פני חכמה שלא מגיעה מן הסכלות. חכמה הבאה מן הסכלות היא חכמה שנולדת כתוצאה מטעות, כתוצאה מאי-ידיעה. קוהלת, כמביא תודעת רוח גבוהה, משבח את אי-הידיעה, את המקום הלא-יודע אבל לא סתם ׳לא יודע׳, אלא הלא יודע שמוכן ורוצה לדעת. זהו המקום ששם החכמה שנולדת מן הטעות מתהווה. זהו המקום שבו החכמה הנולדת מתוך פרספקטיבת חיים עשירה, לא פשוטה ורחבה מקבלת עומקים ונוכחות.

זוהי אינה חכמה אינטלקטואלית, זוהי חכמה על בסיס הדבר שכולנו הרי רוצים לברוח ממנו: חכמה מתוך טעות, מתוך אי ידיעה ומתוך אי הבנה. לכן זוהי סכלות ולא טיפשות. סכלות יש בה היעדר-הסתכלות, כלומר, היעדר-ראייה-של-האני; יש בה משהו מן העצלות להתבונן פנימה, להכיר את מה שאיני יודע, גם על עצמי וגם בכלל. לא בכדי האימרה של אלפי שנים של תהליך התפתחותי היא ״הו אדם, דע את עצמך״.

החכמה המגיעה מן הסכלות, אם כך, היא חכמה הנולדת אחרי טעות, אולי כאב בצידה, ותהליך מודע המבקש להכיר בכך, ואף לאפשר תיקון והתקנה-מחדש - במערכות יחסים, בסיטואציה שקרתה לנו, בתפיסת-עולם ששינינו בעקבות זאת, בתיקון הראייה שלנו את האחר בעקבות התפכחות.


והאור? מה עם האור והחושך?

קוהלת משווה את יתרונה של החכמה הזו, הבאה מן הסכלות, עם יתרון האור הבא מן החושך. מהו האור הבא מן החושך?

גם את זה, כמו את החכמה הבאה מן הסכלות, יש לחקור בתוך חיינו, בתוך החוויות האישיות - בתוך החוויות ה׳חשוכות׳ והכואבות והמעצבנות והקשות; ולהכיר באפשרות של פוטנציאל חיובי בתוכן. זו לא אמירה פשטנית, משום שאין שום דבר פשטני בלהכיר במשהו מיטיב בתוך כאב או משבר או חוויות קשות בחיים. שום דבר פשטני אין בזה. זה לא פשטני משום שזה מבקש - שוב - את הראייה הפנימית של האני, את הנכונות להכיר את ערכו של אותה נקודת אור שאנו חוצבים ושולים מתוך החושך, ואולי אף להבין עמוקות, שזו הדרך שבה יכולנו להכיר אותה, ולא בדרך אחרת.


אור המאיר בחושך הוא אור חזק בהרבה מאור המאיר בתוך אור. זו אמת, זו המציאות הממשית.

כך, גם חכמה שנרכשה תוך קושי והתגברה על הנוחות של להישאר באי-הידיעה הממכרת והשטחית, היא חכמה בעלת-ערך שלא יסולא בפז, ממש כמו האור המאיר בחושך ולכן כוחו גדול ועצום, לעומת אור המאיר באור ונבלע בתוכו.

לעיתים אנו זקוקים לחושך כדי להכיר בקיומה של יכולת להאיר אותו. אנו שוכחים את היכולות האלו, נרדמים בתוך האור-לכאורה, ושוכחים את יתרון האור הבא מן החושך.


זמני המלחמה בהם אנו מצויים לאחר הקטסטרופה של 7 באוקטובר - אינם נותנים מנוח. עדיין אפשר לשקוע באפאטיות, וזה גם קורה, לעיתים מחוסר אונים גדול, מתוך ייאוש או שבר. זה טבעי, וזהו שלב בתוך תהליך גדול עד מאוד שהאנושות עוברת כאנושות, ובתוכה יחידיה, אנו, בני האדם האינדיבידואלים.


הכרת הכוח האנושי הייחודי לאדם - האני המודע לעצמו - היא הכרחית תמיד, ולזמנים אלו בפרט.

נמשיך להחזיק את התקווה להכרת פעילותו של אני זה בתוכנו, לטיפוחו ולהגדלת החירות הפנימית לבחירות התואמות את הזמן.


**


ֿברוח זו - הנכם מוזמנים לקורס ״להיות אדם - משמעות והתפתחות בראי האנתרופוסופיה״, ולקורס אמנות נהדר - העומדים להיפתח בימי ראשון אחהצ ביפו.

האנתרופוסופיה היא דרך עמוקה להכרת האדם, והיא עומדת בצד דרכים נוספות של ידע-אדם כגון הקבלה והיהדות כתורות-סוד המביאות בפנינו כיום נתיבים משמעותיים לחיי היומיום שלנו על מנת לחיות בהתאם לרוח החירות המתדפקת על דלתנו מן העתיד ומבקשת שכל אדם יאפשר לה להיכנס. זו חירות חדשה, שלא היתה קודם, וכולנו מוזמנים ללמוד אותה (ותורות הסוד נותנות את הכיוון שפניו עתידי, לא זה של העבר).


הפרטים כאן:


פירוט הקורסים:

1) ציור ואומנות / לירז אלה: סמסטר א', ניצן אדר עוזרי: סמסטר ב'    במהלך סמסטר א' נתנסה במגוון תרגילי רישום, צבע וקומפוזיציה, וכן במגוון טכניקות וחומרים. במהלך השנה נתוודע אל עולם הצבע, נלמד כיצד מופיעים צבעים בטבע ומה הם מספרים לנו, נעבוד עם הצבעים מתוך טבע הצבע ונכיר כל צבע בטבע ובנפש. הנכם מוזמנים להתקרב אל הממשות החיה של עולם הצבע, לפתח ולעבד את הדרך בה אתם מביטים על העולם. לא דרוש כל ניסיון קודם בציור.

2להיות אדם - משמעות והתפתחות בראי האנתרופוסופיה / יפעת אהרן האנתרופוסופיה, חכמת האדם, פתחה נתיב חדש עבור האנושות באופן בו היא הציבה את האדם כישות הברואה בצלמו של כוח הבריאה, ולפיכך כבעלת כוחות להפוך לבוראת בעצמה, במובנים שונים. כיצד ועל בסיס מה יפתח האדם בתוכו את הכוחות האלו? מהם ומה הם מבקשים מן האדם? מהי הדרך בה האדם חונך באופן מתהווה ומתמיד את עצמו ואת קשריו עם הזולת ועם העולם, כל אדם באופן הייחודי לו/לה?בקורס נעסוק בשאלות אלו ונוספות, הרלבנטיות לזמן בו אנו חיים, זמן של השתנות מתמדת ואף מואצת. נתבונן ברוח הזמן והשלב התודעתי בו מצויה האנושות כיום, כמו גם שאלת האתגרים העומדים בפני היחיד והקהילה והקשר ביניהם, ובהכרה ומימוש מתפתח של האני הייחודי של כל אדם.בין היתר נקרא בספר ״כיצד קונים דעת העולמות העליונים״, אחד מספרי היסוד שכתב ר׳ שטיינר, ובספרים נוספים שלו, וכן בטקסטים מתורת הקבלה, החסידות, ועוד.


אודות המנחים:


לירז אלה - צלמת סטודיו בעבר, כיום מורה לאומנות ומלאכה זו השנה ה-9 בבית ספר זומר. מלווה מורות לאומנות ומלאכה. בוגרת התוכנית להכשרת מורי ולדורף של מכללת דויד ילין בשיתוף מכללת זומר. מאסטרנטית בחוג למקרא באוניברסיטה העברית. 


ניצן אדר עוזרי - יליד 1975 ומתחיל את שנתי ה- 24 בחינוך ולדורף, מתוכן 14 שנים כמחנך. בשנים האחרונות מלמד בעיקר אומנות ועמלנות בבית הספר היסודי (א' עד ח') וכן אומנות והוראה בסמינר זומר. במהלך השנים ליוויתי פדגוגית מספר בתי ספר ולדורף במרכז הארץ. תואר B.A. במתמטיקה.

יפעת אהרן – בעלת קליניקה פרטית מזה 23 שנים. מתרגלת, מלווה, מלמדת, מטפלת ומנחה באופן פרטני, זוגות וקבוצות בתחומים שונים, בתהליכים התפתחותיים וביוגרפיים (www.yifataharon.com).


מועדי השיעורים ועלויות:

עבור מי שנרשם לשני הקורסים העלות היא 475 ש"ח לחודש 8 תשלומים (סה"כ 3800 ש"ח לשנה).

קורס ציור ואומנות  16:30-18:00 - עלות 2000 ש"ח לשנה כולל חומרים.

קורס "להיות אדם - משמעות והתפתחות בראי האנתרופוסופיה" 18:15-20:30 (הפסקה של 15 דקות באמצע) - עלות 2200 ש"ח לשנה.

מוזמנות/ים בכדי שנוכל לחזור אליכם - אם ברצונכם להתייעצות והתלבטות או לרישום: סיגלה - 052-3256160

רונן - 052-3368280








29 צפיות0 תגובות
bottom of page